Czym jest Empowerment?
W języku polskim ciężko o dobre tłumaczenie tego angielskojęzycznego neologizmu, będącego złączeniem słów „employee i power”. Dlatego powszechnie można spotkać dość niejednoznaczne pojęcie „upełnomocnienia”. Nie ma ono oczywiście najmniejszego związku z nadawaniem komuś pełnomocnictwa czy delegowaniem uprawnień. Idea upełnomocnienia ma swe źródło w obserwacji zespołów, które osiągają znacznie lepsze rezultaty i czerpią więcej satysfakcji z pracy, dzięki efektywności wypływającej z samodzielności i umocowania do działania każdej z tworzących je osób. W praktyce takie zespoły sięgają po m.in. metody skutecznej komunikacji, budowanie kultury organizacyjnej opartej o informację zwrotną czy techniki samoorganizacji. Natomiast ich menedżerowie oddają „władzę”, by uwolnić drzemiącą w pracownikach energię, kreatywność i zaangażowanie, bazując na zaufaniu i relacjach lider-lider, a nie kierownik-wykonawca.