Od dobrego do wielkiego

Prawdopodobnie każdy z nas zetknął się z dylematem – “robić to, co lubię vs. robić to, co trzeba” – pojawiającym się w różnych kontekstach, m.in. wyboru ścieżki zawodowej, budowania strategii firmy czy definiowania priorytetów w życiu prywatnym. Dylemat ten powraca nieustannie również do nas podczas pracy z przedsiębiorcami i budowania własnych biznesów. “Na czym się skupić?”,  “W co inwestować swój czas?”, “Postawić na pieniądze czy samorealizację?”, “Co jest ważniejsze na drodze do sukcesu – praca czy pasja?” –  to tylko nieliczne pytania, które obrazują złożoność tego zagadnienia.  

Dlatego często wracamy do klasycznej lektury autorstwa Jima Collinsa, którego publikacje stały się inspiracją i świadectwem sukcesów wielu światowych potentatów, m.in. General Electric, Coca-Cola, Intel czy Merck. 

Istnieje ogromna różnica pomiędzy organizacją, która określiła swoją wizję, a organizacją wizjonerską – Jim Collins

W książce “Od dobrego do wielkiego” Jim przedstawia syntezę badań kilkudziesięciu firm, szukając przyczyn, dla których jedne z nich osiągają ponadprzeciętne sukcesy, a inne – choć bliźniacze i działające w praktycznie identycznych warunkach rynkowych – ponoszą porażki w obliczu nieuchronnych zmian. Zdobytą w ten sposób wiedzę zamyka w prostym modelu, którego stosowanie pozwala znacząco podnieść świadomość i ukierunkowanie strategiczne niezbędne do harmonijnego rozwoju każdej organizacji.

Hedgehog Concept vs. IKIGAI

Warto zauważyć, że rezultaty badań autora pokrywają się w dużym stopniu z… japońską koncepcją “IKIGAI” – poszukiwania kierunku i znaczenia życia, sięgającą swymi korzeniami VI-tego wieku naszej ery i mocno osadzonej w kulturze wschodniej. Koncepcja ta upatruje sensu istnienia w odpowiedzi na cztery kluczowe pytania :

Dowodzi, że szczęśliwe i zdrowe życie jest możliwe na przecięciu Misji, Pasji, Zawodu i Powołania Życiowego, co potwierdzają badania prowadzone na społecznościach japońskich żyjących w myśl zasad Ikigai.

Co ciekawe, model zaproponowany przez Jima Collinsa okazał się skuteczny także w życiu prywatnym… jego żony, wspomnieniem której autor dzieli się również w swojej publikacji. Ta niesamowita historia rozpoczyna się w momencie, gdy niejaka Joanne Collins – szukając sposobu na odnalezienie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym – zostaje zarażona pasją do biegania i zaczyna regularnie trenować coraz dłuższe dystanse. Z czasem nabywa coraz więcej nowych umiejętności, a także odkrywa, że jej organizm bardzo dobrze znosi długotrwały wysiłek. Jednocześnie zaczyna stawiać sobie coraz bardziej ambitne cele treningowe, które z czasem prowadzą ją do… triumfu podczas maratonów amatorskich i zawodów “Iron Man”, w których jako pierwsza kobieta na świecie sięga po mistrzowskie laury. To pozwala jej jeszcze bardziej skupić się na swojej pasji, by z czasem przekształcić ją w sposób na życie i skuteczny biznes. Przypadek? – nie sądzę … 😉

Zdyscyplinowana przedsiębiorczość

Wracając do “Od dobrego do wielkiego” – przecięcie Pasji, Doskonałości i Motoru Ekonomicznego zdaje się być uniwersalną metodą maksymalizacji prawdopodobieństwa osiągnięcia sukcesu. Gdzie nie spojrzymy, ta uniwersalna zasada zdaje się mieć praktyczne zastosowanie. Swego czasu posłużyliśmy się tym schematem w LEANSPIN. Naszą Pasją jest pomaganie innymi. Doskonałością, do której dążymy – analiza i synteza skutecznych metod i narzędzi zarządzania. Motorem Ekonomicznym – LTV (ang. long-time value), czyli wartość płynąca z długotrwałych relacji z klientami. Jesteśmy w połowie drogi do weryfikacji tej hipotezy – dotychczasowe rezultaty budują nasze przekonanie, że idąc tą drogą możemy dojść do czegoś wielkiego (choć niekoniecznie… dużego). 

Zapraszamy do podobnego eksperymentowania. “Co jest tym, czemu poświęciłbyś życie, możesz być w tym najlepszy na świecie i – w dodatku – pozwoli Ci tworzyć wartość i zarabiać?”. Lektura “Od dobrego do wielkiego” może być świetną inwestycją w uporządkowanie poszukiwań biznesowego skupienia i skuteczności. Zawiera mnóstwo inspirujących historii składających się na spójny model zdyscyplinowanej przedsiębiorczości, a także zestaw absolutnie fundamentalnych narzędzi przydatnych każdemu liderowi, menedżerowi czy właścicielowi biznesu. Jeżeli z jakiegoś powodu nie trafiła jeszcze półkę z etykietą “książka, która zmieniła moje życie”, poniżej link dla zabieganych – pięciominutowe graficzne streszczenie – jeden ruchomy obraz wart więcej niż 1000 słów: 

Udostępnij artykuł:
Przemysław Skrzek
Autor:

Przemysław Skrzek

Przedsiębiorca i edukator
Przedsiębiorca i specjalista w branży IT, executive manager, praktyk nowoczesnych metod zarządzania. Pomysłodawca i animator ogólnopolskiego klastra firm informatycznych ITCorner. Certyfikowany menedżer, trener i coach biznesu, a także muzyczny… multiinstrumentalista.
wróć do góry