Transformacja Cyfrowa zbiera złote żniwa. Świat zmienia się na naszych oczach, korzystamy z coraz to nowych technicznych "nowalijek". Ciężko wyobrazić sobie nasze życie bez rozwiązań, które dekadę temu były jedynie marzeniami futurystów. Technologia zdaje się władać naszym życiem. Dziś każdy może mieć w kieszeni komputer, rozmawiać z zegarkiem, nawigować głosem, dyskutować z obdarzonym inteligencją botem, czy za moment - prowadzić samochód, jednocześnie robiąc coś innego.

Jak powstają takie rozwiązania? Jak trafiają na rynek? Jak są testowane i dlaczego przeżywają rozwiązania konkurencji? O ile kilkadziesiąt lat temu były efektem pracy rozbudowanych działów R&D światowych gigantów, by dwa kryzysy światowe wstecz zacząć kiełkować w startupowych garażach, to dziś - powstają praktycznie wszędzie. W małych rodzinnych przedsiębiorstwach, w dużych firmach, w globalnych korporacjach i lokalnych projektach społecznych.

Czy jest jakiś szczególny biznesowy gen niezbędny, by wpisać się w ten nurt? Zanim postawimy tezę, chcielibyśmy przez moment zastanowić się, czym jest tzw. Transformacja Cyfrowa.

Digital Transformation

Swego czasu natrafiłem na genialną książkę, która zmieniła moje spojrzenie na technologię i innowacyjność. "Digital Transformation Playbook" autorstwa Davida L. Rogersa odrywa myślenie o transformacji cyfrowej od technologii i umiejscawia ją w kontekście 5 domen wymagających nieustającej transformacji:

1. Klientów, dla których prowadzimy biznes. Z ich zmieniającymi się potrzebami, oczekiwaniami, pasjami i indywidualnym postrzeganiem świata. Musimy transformować nasze myślenie o klientach, by zaangażować ich w proces tworzenia naszych produktów i ich dystrybucji.

2. Konkurencji, która do niedawna była zagrożeniem, a dziś staje się partnerem w poszukiwaniu rozwiązań. Transformacja cyfrowa daje nam nowe modele współpracy, by razem tworzyć wartość dla klientów.

3. Danych, czyli kluczowego asetu firm przyszłości. Dostępnych w nadmiarze, niezbędnych do podejmowania właściwych decyzji w coraz szybciej zmieniającym się świecie. Właściwych danych odpowiednio transformowanych w informację.

4. Innowacji, czyli zdolności do prowadzenia nieustannych eksperymentów. Testowania rozmaitych hipotez biznesowych, weryfikacji potrzeb klientów, technologii, czy opcji strategicznych. Transformowania naszego postrzegania świata na bazie doświadczeń, które nieustannie zdobywamy.

5. Wartości, czyli transformowania pomysłów na rzeczy ważne, potrzebne, popychające świat do przodu. Budowania ekonomii wartości, w których nie tylko pieniądz jest miernikiem sukcesu i odróżniania rzeczy wartościowych od tych wartości pozbawionych. .

Pracując z klientami zaczynamy dostrzegać, jak bardzo ważne jest myślenie o harmonijnym transformowaniu biznesu w tych 5 obszarach. W miniony weekend miałem niesamowitą przyjemność pracować z niedużą firmą produkcyjno-handlową z peryferiów Dolnego Śląska. Poprosili o warsztaty agile, by poprawić efektywność i jakość pracy swojego wewnętrznego zespołu IT. Wspaniali ludzie - bardzo szybko zrozumieli istotę zwinności i dobrodziejstwa takich metod, jak Scrum.

Ale nie wytężona praca nad stosowaniem praktyk agile była naszym największym osiągnięciem. Warsztaty poprowadziły nas w kierunku zupełnie innych rozważań. "Jak rozwijać biznes w czasach transformacji cyfrowej? Jak budować innowacyjne rozwiązania, by dopasowywać model biznesowy firmy do zmieniających się warunków rynkowych i działań konkurencji? Jak korzystać z rozmaitych danych gromadzonych przez firmę, by dbać o klientów, dostarczając im wartość?"

Agile Transformation

Tak, o takich kwestiach dyskutowaliśmy w 7-osobowym zespole, pomiędzy ćwiczeniami z przekładania karteczek w backlogu i organizacją skutecznych spotkań planistycznych. Na końcu świata, niedaleko największej kopalni odkrywkowej w Polsce, w maleńkim biurze obok ponad 100-letniej stodoły zamienionej w magazyn towarów wysyłanych - dzięki rozwiązaniom e-commerce - do klientów na całym świecie.

Z naszych doświadczeń wynika, że Agile jest warunkiem koniecznym do prowadzenia skutecznej transformacji cyfrowej. Jest naturalnym sposobem działania, pozbawionym wszelkich niepotrzebnych elementów, które odciągają nas od myślenia o wytwarzaniu wartości biznesowej. Technologia jest tylko katalizatorem, ale to ludzie znajdują jej praktyczne metody zastosowania. Jest to możliwe w środowisku, w którym wartość powstaje na przecięciu rozmaitych doświadczeń, perspektyw, kompetencji, światopoglądów czy potrzeb. Zwinność uwalnia energię do działania, upraszcza komunikację, daje przestrzeń do rozwoju. Zwinność to stan umysłu, nie zestaw narzędzi. Zwinność to szansa na przetrwanie w dzisiejszym świecie, świecie nieustannej cyfrowej transformacji.

Podsumowanie warsztatów dopisało życie. Kolega wrzucił na profilu w portalu społecznościowym cytat z prezentacji Georga Westermana, doktora Harvard Business School i naukowca MIT specjalizującego się w tzw. Digital Economy. "When it comes to digital transformation, digital is not the answer. Transformation is."  Zwinna transformacja - dopisujemy z ramienia LEANSPIN i będziemy bronić tej tezy! 😉